Friday 20 May 2011

Nyheter om Åsiktsfrihet i Kina


Epoch Times, 19 maj 2011, av Yang Fan
Oavsett hur hennes utseende har förändrats, i mitt hjärta är min mamma är den vackraste mamman i världen.

"Avlägsna stjärnor, tyst i den mörka himlen, ett litet barn, saknar sin mamma ..." När jag hör denna berömda kinesiska sång från 90-talet, även om det är vinter, känns det som om jag är omgiven av fluffigt ull. Tar ett djupt andetag, det känns som jag är omgiven av den speciella doften av ull, och värme fyller mitt hjärta.

När jag var barn behövde jag aldrig oroa dig för kylan i norra Kina vintrar. Mamma stickade ulltröja och byxor av ull innan vintern satte in och alla mina vänner avundas mig eftersom jag hade flera varma, ylle-tröjor färgglatt dekorerade med söta kaniner eller rådjur att byta till.

Min mamma stannade uppe sent in på natten för att sticka. I lampans ljus, rörde sig hennes stickor långsamt. När jag var ung, skickade mamma mig att lära mig rita, dansa och spela piano. Hon ville att hennes dotter skulle få lära sig allt. Men jag flydde alltid och lekte med mina vänner istället. När hon fick veta det blev hon besviken.

Även om min familj inte är rik såg mamma till att jag aldrig saknade något. Jag hade alla de saker andra barn hade, liksom de saker andra barnen inte hade. Ibland cyklade min mamma genom hela staden för att söka överallt efter ett par röda dansskorna eller ett par vita strumpor jag behövde.

Under 1997 började min mor och jag utöva Falun Gong. Det var den lyckligaste tiden i våra liv. Varje dag innan solen gick upp, väckte mamma mig med en bandspelare och filt och vi gick till övningsplatsen. Ingenting kunde stoppa oss, oavsett vädret.

År 1999 började det kinesiska kommunistpartiet förfölja Falun Gong. Kina blev attackerad av onda krafter och mörker och det spreds över hela landet. Varje kväll satte mamma mig på sin cykel och vi delade ut material med information om de som utsatts för förföljelse.

Senare blev min mor olagligt fängslad tre gånger. När jag gick på gymnasiet och universitetet, var förhållandet mellan min mor och mig spänd. Jag argumenterade med henne när jag kom hem från skolan under semestern. Sommaren 2008 hade vi ett speciellt dåligt gräl. Jag var arg och packade mitt bagage för att åka tillbaka till skolan. När jag kom till busstationen och just gått på bussen, ringde min mamma mig och sa, "Jag är ledsen. Jag skulle inte behandla dig så. Var inte arg." Jag började plötsligt gråta. Men jag visste inte det var sista samtal jag hade med henne för de kommande två åren.

På juldagen samma år, vilket också är hennes födelsedag, blev min mor rapporterad av någon när hon delade ut material som klargjorde sanningen på en stormarknad. Hon skickades till Shandong kvinnliga arbetsläger. Vid den tiden hade jag en känsla av att något hänt med min mor. På grund av mitt hektiska skolarbete, kom jag mig inte för att göra ett telefonsamtal hem. Slutligen under vinterlovet, fick jag höra av min pappa att min mamma var i ett tvångsarbetsläger. Read more ...


Epoch Times, 18 maj 2011, av Andrea Hayley
Washington - Lagstiftare i USA, Hongkong och Taiwan anser att den kinesiska kommunistregimen är ansvarig för ett drag som potentiellt skulle hindra New Tang Dynasty (NTD) från TV-sändningar till Kina. De ber regeringen i Taiwan att agera för att skydda pressfriheten.

I ett brev till Taiwans president Ma Ying-jeou, skrev amerikanska kongressledamoten Dana Rohrabacher, "Den demokratiska regeringen i Taiwan bör uppmuntra spridning av idéer som främjar frihet och traditionella värden över sundet."

"Om Taiwan inte stöder kampen för åsiktsfrihet i Kina, jag ser inget behov av Amerika att stödja Taiwan", fortsatte Rep Rohrabacher, ordförande för parlamentets underutskott för Tillsyn och utredning.

Kontroversen uppstod när Chunghwa Telecom (Regimstyrt) informerade NTD Asia-Pacific den 11 april att deras satellit-kontrakt inte skulle förnyas.

NTD AP är en filial till New York-baserade ideella företaget NTD TV.

"NTDTV AP är det enda 24/7 etermedia med ocensurerade nyheter och information som sänder till Kina som är opåverkad av kinesiska kommunistpartiets censur", sa Mr Samuel Zhao, vice vd för NTD New York i en telefonintervju från flygplatsen. Zhao var på väg till Taiwan för att se hur han kan hjälpa NTD att lösa krisen. Read more ....


Clearwisdom, 30 april 2011
(Clearwisdom.net) I dagens rapport från Kina ingår incidenter av förföljelse som ägde rum i 18 städer och län i 10 provinser. I denna rapport har 12 utövare utsatts för misshandel under sin internering och minst 24 utövare arresterades olagligt. Read more ....

No comments:

Post a Comment