Tuesday 3 January 2012

Nyheter om Yttrandefrihet i Kina


Kan Zhong Guo
Av Gao Zhisheng, 1 januari 2009

Under himlens vakande öga, och mitt i den stora fria och civiliserade världen, finns det inget ont som det kinesiska kommunistpartiet (KKP) kommer att dra sig för eller är oförmögen till. Det är verkligen chockerande!

Före september 2007 fanns det bara fyra människor i Kina som vägrade att följa det kinesiska kommunistpartiet och öppet framhärdade i att vara mina vänner. Som ett resultat förföljs en av dem ständigt av polisen, och de andra tre kidnappades i september och har lidit brutal misshandel och psykisk tortyr. Under 2008 har Hu Jia, som fortsatte att vägra att följa order av KKP, hållits i fängelse. Huang Yan blev kidnappad och hålls i fängelse med Falun Gong-utövare där hon blev grymt torterad. Dessutom bevittnade hon tortyren som Falun Gong-utövare genomgår som är ännu mer skrämmande. I rädsla för att bli torterade, vågar ingen idag kommunicera öppet med mig i dagens Kina.

Det är nu oerhört svårt för mig att göra min röst hörd. Jag är i ett konstant tillstånd av fara. I mer än tre år har myndigheterna investerat en stor mängd arbetskraft och pengar, och använt de mest skoningslösa metoder, för att uppnå sitt mål att tysta mig. I november förra året när jag bodde på ett hotell, delade polisen samma rum med mig och kvävde all form av personlig frihet. De har faktiskt uppnått sitt syfte att vända mig till ett liv som ynklig människa.

I dagens Kina, finner vi att vänlighet och moraliska värden är mindre vanliga. Hu Jia's erfarenhet visar ytterligare en hård verklighet - det är inte bara svårt, utan också farligt att vara en moraliskt rättfärdig person. Sedan urminnes tider har människor trott att vänlighet kommer att återbetalas med vänlighet, och ont skall återbetalas med det onda. Emellertid har denna tro glömts bort i Kina, där kommunistpartiet's kultur har infiltrerat varje hörn av samhället. 
 I gamla dagar, ärade människor moraliska värderingar och vänlighet som en del av deras kultur. Men i nuvarande Kina har begreppen moral och godhet försvunnit. Den kinesiska regeringen har blivit synonymt med omoral och ondska.

Dagens Kina är ett korrupt samhälle. Det är inte bara ett fåtal utvalda ledare i toppen, de flesta av Kinas tjänstemän är korrupta. Medan KKP var stolt värd för 2008 olympiska spelen i Peking, tillät spelen regimen att genomdriva sitt totalitära styre över detta storslagna idrottsevenemang. KKP ersatte den olympiska andan med sin totalitarism. Jag lärde mig när jag var i Xinjiang att publiken som jublade för den olympiska facklan längs gatorna hyrdes av de kinesiska myndigheterna. I själva verket hade varje familj på vägen av den olympiska elden blivit varnade: Ingen får öppna fönster eller dörrar. Ingen får höja någon banner eller ropa något slogan annars kommer de att bli skjutna av krypskyttar på gatorna. Omvärlden visste aldrig att bakom leven för den olympiska fackelstafetten låg KKP: s våld och hot. Detta är ett exempel på hur KKP kontrollerar folket och undertrycker de olika rösterna i det kinesiska folket för att presentera en falsk bild av Kina till världen.

Jag skulle vilja uppmana fler utlandskineser att arbeta tillsammans för ett demokratiskt Kina, förespråkare för en fredlig omvandling av Kina till en demokratisk stat, och upprätta en kommitté för mänskliga rättigheter som representerar varje offer för Kinas brott mot mänskliga rättigheter. Det finns fler av dessa offer i Kina än man någonsin kan räkna. De rapporterade fallen bör presenteras för kommittén för mänskliga rättigheter vid FN och länder runt om i världen.

Jag kan inte heller låta bli att vädja till kinesiska demokratiska och människorättsaktivister. Just nu är många av de demokratiska och mänskliga rättigheter personerna inte längre dygdiga förespråkare för förändring, de har blivit berömmelse-jagande opportunister. De blundar för förföljelsen av Falun Gong av den kinesiska kommunistregimen som om den inte existerar, men som är den mest skrämmande och grymma förföljelsen i historien om Kinas katastrofer. Den anti-våld hungerstrejk jag började var fredlig och inom lagens råmärken, men istället för att visa stöd, samlades de berömmelse-jagande demokratiska aktivister tillsammans för att skälla ut mig. Författarna bland dem åberopade även rättvisan i att anfalla mig. De stoppade inte ens efter att jag var bakom galler. Varför gjorde de det? Idag måste jag klargöra detta: Sådana åtgärder är aktiverade av den mörka sidan av den mänskliga naturen! Den själviska naturen! Upphör genast! Oavsett hur skickligt du kan formulera dina skamlösa åsikter, det är förgäves. Samtliga av KKP: s medarbetare i världen bör veta att KKP är dagens mörkaste regim, som har en inhuman natur. Många av dessa partners till KKP blev en del av dess mörka politik på grund av deras materiella intressen. Andra tillbedjare av KKP är bedragna av dess invecklade lögner, och förstår inte det onda i KKP: s natur, och sjunger lovsånger med falska påståenden och lögner.

Publiceringen av den här artikeln kommer att orsaka mig att bli kidnappad igen. Att bli kidnappad är en del av mitt normala liv nu. Om det kommer igen, så låt det komma! Read more ….



Radio Free Asia, 2011-12-27
En domstol i sydvästra kinesiska provinsen Guizhou utmätt ett 10-års fängelse för en framstående människorättsaktivist för subversion, vilket ökar oron för en rad långa straff som utmätts för aktivister under de senaste dagarna.

Chen Xi befanns skyldig till "undergräva statens makt" och dömdes till tio års fängelse och tre års förlust av politiska rättigheter av Guizhou folkdomstolen, enligt ett officiellt uttalande på måndagen.

Hans fru, Mrs Zhang, sade att domen var orättvis.

"Domen var orättvist och orimligt", sade hon. "Advokaten frågade domstolen varför de först nu frågar honom om saker som hände under 2005 ... varför de först nu attackerar dessa artiklar han skrev 2005 och som de visste om."

"De kunde inte svara på det", säger Zhang och tillägger att hennes man verkade lugn när domen lästes upp, och bara upprepade sitt påstående att han inte var skyldig.

Han sa:". Jag är en laglydig medborgare, och jag respekterar er dom, men jag är oskyldig och jag kommer inte att överklaga, "sade han.

Zhang sade att dussintals Guizhou aktivister för närvarande hölls i husarrest.

"Vi är alla i husarrest just nu", sade hon. Read more ….


Radio Free Asia, 2011-12-29
Peking-baserad advokat och rättigheter förkämpen Ni Yulan, som är handikappad efter polismisshandel, har åtalats för bedrägeri i hennes kampanj för att ge rättshjälp åt personer vars egendom konfiskerats av regeringen.

Hon är den tredje aktivist denna vecka att åtalas efter uttalande från Kinas premiärminister Wen Jiabao som uppmanar att skydda markrättigheter för jordbrukare efter stigande protester från byborna över illegala konfiskationer av mark.

Rättigheter grupper har uppmanat regeringen att släppa Ni, invalidiserad till följd av misshandel i polisens förvar, och hennes man Dong Jiqin, som åtalas tillsammans med henne för "störande av ordningen".

Parets advokat Cheng Hai sa till reportrar att paret hade förklarat sig icke skyldig till anklagelserna, och att Ni hade tillbringat en stor del av rättegången som låg på en säng i rättssalen på grund av hennes dåliga hälsa. Read more ...


Radio Free Asia, 2011-12-30
Ett år efter kinesiske dissidenten Liu Xiaobo fick Nobels fredspris står aktivister, journalister och etniska och religiösa minoriteter inför ett hårdare politiskt klimat än tidigare i Kina, sade analytiker på fredagen.

Mänskliga rättigheter tog en hård törn när Beijing ökat gripanden och domar bland etniska spänningar i kölvattnet av den arabiska våren i Nordafrika och Mellanöstern.

"De mänskliga rättigheterna i Kina har försämrats under det senaste året", säger Hu Ping, redaktör för den USA-baserade online-magasin.

Han nämnde fallen av framstående aktivister som Liu, "försvunne" Gao Zhisheng och blinde Shandong aktivisten Chen Guangcheng, liksom polisens trakasserier och frihetsberövande av dussintals oberoende kandidaterna till valen över hela landet.

Efter att ha varit försvunnen mer än 20 månader, rapporterar Kinas officiella nyhetsbyrå Xinhua denna månad att Gao kommer att sitta de kommande tre åren i fängelse, vilket höjer vreden bland rättigheter grupper som ser hans fall som ett ledande exempel på missbruk mot kinesiska dissidenter. Read more ….

No comments:

Post a Comment