Friday 6 January 2012

Nyheter om Yttrandefrihet i Kina


Protester kommer att fortsätta tills väst reagerar
Free Tibet, 2012-01-06
Två personer sätte sig i brand i Ngaba idag – det är den 13e och 14e självbränningen mot kinesiska förtrycket sedan mars förra året.

En person tros ha dött.

En ögonvittnesskildring rapporterar att en man som tros vara en lekman, sstte eld på sig själv nära Kirti-klostret i Ngaba runt 02:50 (lokal tid). Hans välbefinnande och vistelseort är okänd.

En andra person som satte sig själva i brand i närheten på samma gång, rapporteras ha dött på platsen. Read more …..


Namgyal's plågsamma vittnesmål
Free Tibet,
Namgyal, en 37-årig munk från Kandze län, greps den 17 mars 2008 i Kandze. Namgyal anklagades för att försöka organisera en protest mot Kinas styre i Tibet. Anklagelserna grundade sig på utskrifter av telefonsamtal han gjorde. Han hölls i över ett år utan rättegång.

Namgyal beskriver sin prövning i ett nybyggt fängelse i Kandze.

"När de trodde att jag inte talade sanning, visade förhörsledaren ett par handbojor, en elektrisk batong och en pistol på bordet och frågade mig:? Vilken skulle du vilja välja sanning eller verktyg" ..

"Poliserna beordrade mig att sträcka händerna ut och luta sig mot väggen. De satte en elspis mellan väggen och mig. Det var väldigt varmt. Jag svettades först. Då kände jag att jag skulle brinna. När jag försökte röra mig knuffade de mot min rygg. Jag kunde inte uthärda värmen längre och nästan föll på spisen. Sedan drog upp mig bakifrån innan jag föll på spisen. De kastade kallt vatten på mig. Det var oerhört smärtsamt. Min kropp kändes som om det brann upp. De sparkade mig fram och tillbaka mellan de två av dem ...

"De satte en automatisk handboja på min högra handled, satte en pall under mina fötter och hängde upp mig i dörrkarmen. Det varade ungefär en halvtimme. De skrek och slog mig. Plötsligt sparkade en av dem bort pallen från under mina fötter. Jag svimmade. Jag bara återfick medvetandet när de kastade vatten på mig. jag fortfarande hängde från dörrkarmen. jag kände min kropp delades upp i bitar. Handbojorna gick in i mitt kött. kände jag att jag skulle dö. Jag bad dem att döda mig ...

"De lade sedan tillbaka mig på golvet. En av dem drog en pistol ur en väska och sa att jag inte skulle sluta mina ögon eller jag skulle reinkarnera som en demon efter att jag blev skjuten till döds. Han tryckte en pistol på min panna och vapnet klickade jag slöt ögonen i rädsla sedan en annan man sparkade mig, stämplat på min hals och varnade mig att jag skulle bekänna eller han skulle skjuta mig Men jag sa inte något:... han blev arg och slog mig i ögonen med handtaget på pistolen. Jag kände mitt öga krossas, det blödde … Read more ….


Truth in China, 2012-01-06
Namn: Wu Yihua (吴义华)
Kön: Man
Ålder: 40
Adress: Yanjiang District, Ziyang
Yrke: Läkare
Dödsdatum: December 12, 2011
Datum för senaste Arrest: 12 okt 2010
De allra senaste platsen för fångenskapen: Er'ehu Hjärntvätt Center (资阳市 二 娥 湖 洗脑班)
Stad: Ziyang
Provins: Sichuan
Förföljelsen: Sömnbrist, hjärntvätt, tvingade injektioner / Drug Administration, misshandel, förhör

(Clearwisdom.net) Falun Gong-utövaren Wu Yihua, i 40-årsåldern, var en läkare och en ägare till en klinik på Majiaxiang Street, Yanjiang District, Ziyang City. Han var stark och frisk innan han greps i oktober 2010. Han dog den 12 december 2011 efter misshandel på Er'ehu Hjärntvätt Center.

Den 12 oktober 2010, bröt sig en grupp officerare från Yanjiang District Domestic Security Team, som leds av chefen Huang Guangwu, in på Wu's klinik och arresterade honom. Polisen beslagtog hans dator och andra personliga tillhörigheter. Wu fördes till Er'ehu Hjärntvätt Center.

För att tvinga Wu att ge upp sin tro på Falun Gong och ge ut andra utövares namn, torterade chefen Huang Guangwu och officeren Dong De Wu med olika metoder. Wu förhördes och misshandlades fysiskt i flera dagar. Under tiden hade hjärntvättcentrum's ledare, ​​Xiao Hui, spetsat Wu's dricksvatten med ett läkemedel som skadar det centrala nervsystemet och inre organ, vilket resulterade i renal hypertoni och uremi.

Wu blev också mentalt misshandlad och utsattes för hjärntvätt. Xiao Hui indoktrinerat Wu med lögner om att smutskasta och förtala Falun Gong, och pressade honom att skriva på en garanti att avsäga sig Falun Gong och ett uttalande som kritiserade Falun Gong.

När Wu släpptes från hjärntvättscentrumet i mars 2011 kunde människor inte känna igen honom. Några dagar efter att han återvänt hem, svimmade han och skickades till sjukhus för akutvård. Han var i koma. När Wu senare vaknade, sade sjukhuspersonalen att han behövde dialys varje dag. Wu hade inte råd med kostnaden för sjukvården och var tvungen att lämna sjukhuset.

Under de följande månaderna, förlorade Wu medvetandet flera gånger. Han berättade för andra att han kände sig alltmer plågsam smärta i sitt hjärta och mage och ingen medicin hjälpte. Han blev mer utmärglad och härjad, hans ansikte blått och hans läppar var mörka.

I december 2011 utvecklat Wu små röda bulor över hela kroppen. Han kunde inte äta och hade olidlig smärta i sitt hjärta och mage. Den 12 december ringde Wu en vän som var en säkerhetsvakt och sade att han inte skulle klara det. Vakten var bortrest och sa åt honom att ringa sin systerdotter. Senare, när någon försökte bära Wu in i en bil, slutade han andas. Read more …..

No comments:

Post a Comment