Wednesday 26 October 2011

Nyheter om Yttrandefrihet i Kina


Radio Free Asia, 2011-10-25
Beijing-baserade oberoende parlamentskandidaten Wu Lihong attackerades av polis med elektriska batonger under hennes frihetsberövande tidigare denna månad, sade hon på tisdagen.

Från sitt hem i Beijing, där hon hålls under sträng polisbevakning, sade Wu att attacken hade hänt den 29 september efter en utfrågning i samband med hennes 15-dagars administrativa frihetsberövande.

"Jag protesterade till myndigheterna på att vara fråntagen min rätt att delta i valet," sade. Wu

"Först fängslades de mig i 15 dagar, då de tvingade mig att åka på en resa med dem till Chongqing, under vilken de hindrade mig från att ha någon kontakt med omvärlden", sade hon.

Wu sade att resan till Chongqing var tidsmässigt planerad för att garantera att hon missade den 18 oktober sista dag för nomineringar i Beijing.

Hon sa att polisen chockade henne med elektriska batonger när hon försökt att kontrollera vän och aktivist Qi Yueying.
........
"Efter det vet jag inte vad som hände eftersom jag förlorade medvetandet," sade Wu. "Detta hände Sept 29, och jag vaknade inte igen förrän 1 oktober."

Administrativt frihetsberövande
Kinesiska myndighetspersoner, kadrer, som finns i varje stad, ort och by, har befogenhet att döma människor som de uppfattar som bråkmakare till administrativa frihetsberövanden utan behov av rättegång. Vanligtvis består det av ett par dagar i en lokal häkte, men kan utsträckas till tre års "Arbetsläger med Omskolning". Read more .....


Radio Free Asia, 2011-10-25
En tibetansk munk i en avlägsen region i Kinas Sichuan-provinsen satta eld på sig inför en stor folkmassa på tisdagen, den 10e självbränningen mot det kinesiska styret.

Dawa Tsering, 31, självbrände sig under en årlig ritual i ett kloster i Kardze provinsen och uppmanade tibetaner att enas mot Pekings styre i tibetanska majoritetsområden, sade vittnen.

"Munken självbrände sig i närheten av [Kardze] Klostret, på munkarnas vanliga årliga samling, då den rituella dansen pågick," sade en munk från Kardze (på kinesiska, Ganzi) klostret i sydvästra Kina till RFA.

"De flesta av vittnena var munkar, och det fanns inte många lekmän där vid den tiden", sade munken

Dawa Tsering var fördes till Kardze Folkets sjukhus i ett klosterfordon efter lågorna släckts av andra munkar. Flera poliser stationerade i klostret följde munkarna till sjukhuset, och förstärkningar anlände senare och avspärrat område, sade källorna.

En annan Kardze munk sade att munken hade vägrat all form av medicinsk behandling. Read more ....

No comments:

Post a Comment