Tuesday 11 October 2011

Nyheter om Åsiktsfrihet i Kina


Radio Free Asia, 2011-10-11
En kinesisk politisk dissident är fri efter långt fängelsestraff.
Myndigheter i centrala kinesiska provinsen Hunan släppte i måndags en pro-demokrati aktivist efter 12-års fängelse för omstörtande verksamhet.

Bo Xiaomao berättade för RFA att han fick utstå isoleringscell och undermålig sjukvård under sin tid i Kaichishan fängelset.

Men han sa att han inte ångrade sin inblandning i försöket att juridiskt registrera den numera förbjudna Kinas demokratiska parti (CDP).

"Jag sade då att om CDP var öppen och rättslig jag skulle stödja den och att om det var hemlig och grundlagsstridig jag skulle inte", sade han på måndagen, kort efter hemkomsten.

Bo's syster sa att hon bara fick kännedom tidigare på dagen om hennes brors frigivning, under vilka han åtföljdes hem av fyra polismän.

Hon sa att hon var orolig för hans hälsa.

"Hans ögon är dåliga", sade hon. "Jag frågade honom idag om han fick medicinen vi skickat honom, och han sa att han inte fått det." Read more ....


Radio Free Asia, 2011-10-11
Aktivister i Kina i husarrest
Kinas styrande kommunistparti firade hundraårsminnet av 1911 revolutionen på måndag med samtal om återförening med rivaliserande Taiwan, och politiska aktivister säger att de hölls under polisbevakning på denna känsliga dag.

Revolutionen 1911 utlöstes av ett väpnat uppror i centrala staden Wuchang, en del av dagens Wuhan, på Oct 10, vilket resulterar i att Qingdynastin (1644-1912) föll året därpå.
........
........
Samtidigt sade ett antal dissidenter de var under noggrann uppsikt över vad som anses i Kina för att vara en "känslig" politisk datum.

"Idag är årsdagen av 1911 års revolution, och myndigheterna har gripit några aktiviteter här i Wuhan," sade Wuhan-baserade aktivisten Qin Yongmin.

"Många demokratiaktivister i Wuhan hålls i husarrest, sade Qin.

Han sade att polisen hade ökat patrulleringen på gatorna runt Yuemachang, platsen för museet i Wuchang uppror 1911 Revolution, som byggdes av kinesiska myndigheterna 1981.

"De har helt omringade området, och du kan inte komma nära den." Read more ....



International Herald Tribune, 2011-09-14
By LIAO YIWU
Provinsen Yunnan i sydvästra Kina, har länge varit en utgång för kineser som längtar efter ett nytt liv utanför landet. Där kan man smyga ut ur Kina, passera genom orörda skogar, eller kan man gå på vatten, flytande hela vägen ner längs Lancang floden tills det blir Mekong, som slingrar sig in i Burma, Laos, Thailand, Kambodja och Vietnam.

Så varje gång jag satte min fot där, i ett land där den röda jorden glänser i solen, kände jag mig rastlös, min fantasi sprang vilt. Efter att ha fängslats i fyra år för att jag skrev en dikt som fördömde den kinesiska regeringens brutala förtryck av studentprotesterna år 1989, hade jag nekats tillstånd att lämna Kina 16 gånger.

Jag kände mig väldigt frestad. Det spelar ingen roll om du har ett pass eller visum. Allt som räknas är mängden kontanter i fickan. Du kastar din mobiltelefon, skär av kommunikationen med omvärlden och smyger in i en by, där du enkelt kan hitta en bonde eller en smugglare villiga att hjälpa dig. Efter att ha landat på rätt pris, leds du ut ur Kina på en hemlig väg som ligger bortom kunskapen om människor och spöken.

Fram till tidigare i år hade jag stått emot lusten att fly. Read more ....

No comments:

Post a Comment