Thursday 10 November 2011

Nyheter om Åsiktsfrihet i Kina


ClearWisdom, 2011-11-07
Jag delade ut dvd skivor av ShenYun från Performing Arts Company framför Liaoning University's huvudgrindar runt 13:00 den 21 mars 2010, då jag greps av två officerare från Fumin polisstation. De tog mig till polisstationen, och drog mig ur bilen. Fyra officerare förde mig in i ett rum.
................
Efter sjukhuset, fördes jag till Masanjia tvångsarbetsläger, där vakt Yu Xiaochuan klädde av mig alla kläder. Jag började få kramp i mina armar och ben [från kylan] och kunde inte gå. Fångar fick i uppdrag att övervaka mig dygnet runt.
..........................................
Zhang Lei sade fula ord om Dafa till mig, samtidigt som Ni Ling slog mitt huvud och rygg med en träklubba med spik på, vilket fick mitt huvud att svälla upp i smärta, och min rygg och axlar att bli lila. När Zhang började säga fula ord om Dafa igen på en annan dag, jag försökte resonera med henne, men den manliga chefen med efternamnet Li slog mig med en klubba tre gånger på min vänstra kind. Den vänstra delen av mitt ansikte blev genast svullen. Han hotade mig,, "Jag kommer att plåga dig mer." Read more .....


ClearWisdom, 2011-11-09
Minst ytterligare fyra Falun Gong-utövare har dött av misshandel mellan juli och oktober 2011, enligt rapporter som sammanställts av Falun Dafa Information Center. Dessutom kom nyheten om en man som hade dött i fängelset år 2008, efter att ha blivit förlamad från tortyr. Alla fem offren är äldre än 50 och inkluderade en före detta kommunistpartiet tjänsteman, en pensionerad läkare och en VD för ett utländskt joint venture-företag. Dessa ska läggas till de 57 kända dödsfall sedan januari. Följande är en lista över kända offer, men med tanke på svårigheten att få information, är den verkliga dödssiffran säkert högre. En mer detaljerad redogörelse för varje ärende, och foto av offret i förekommande fall, finns på motsvarande länk. Read more ...



Radio Free Asia, 2011-11-09
Kinesiska myndigheter misslyckas med att använda sluten omröstning och gav vilseledande information till väljarna i distriktsnivå parlamentsvalet i Beijing, vilket gör det svårt för väljarna att rösta på någon annan än regeringsstödda kandidater, säger politiska aktivister.

Väljarna ska välja 4349 delegater till deras lokal nationella folkkongressen (NPC), men inte en av de 13 kända oberoende kandidater som kvalificerat sig finns på den slutliga listan över 6615 officiellt godkända kandidater.

Politiska aktivister som gick för att rösta tidigt på tisdagen rapporterade utbredda oegentligheter i valprocessen.

"Det var omkring fyra anställda runt den plats där folk ska fylla i sina valsedlar", säger Ye Qinghuan, vars försök att registrera en oberoende kandidat i val till lokala lagstiftning organ utlöste övervakning och hot från myndigheterna. Read more ....



Radio Free Asia, 2011-11-08
Kämpande med avgifter för påstådd skatteflykt, säger frispråkig kinesiska konstnären och människorättsaktivisten Ai Weiwei på tisdagen att han inte rädd för nya arresteringen, vilket tyder på att myndigheterna använde skattefrågan som ett säkerhetsverktyg för att tysta kritik.

"Jag har ingen rädsla för att gripas eftersom det inte är en stor sak", sa han i en intervju med Radio Free Asia och lovade att fortsätta sin kamp för rättvisa.
.............................
"När jag blev arresterad förra gången, vad var orsaken? Och när de släppte mig måste de ge en anledning [för att tillfredsställa sina högre-ups]. Oroa dig inte - de hittar alltid på en anledning. "

"När jag nu har blivit orädd, vad kan de göra? Har de någonsin hört talesättet: "Om människor inte fruktar för döden, hur kan du hota dem med det? '" sade Ai i en bestämd ton. Read more ....


Washington Post, 2011-11-10
Hong Kong - En grupp för mänskliga rättigheter, sade på torsdag att det är oroliga för att skuldtyngda länder i Europa som funderar på räddningsaktion pengar från Kina kan frestas att hålla tillbaka trycket på Peking om mänskliga rättigheter.

"Särskilt i Euro-zonen frågan är vi oroliga att den pågående skuldkrisen kan göra mänskliga rättigheter mindre av en prioritet", sade Human Rights Watch Kina samordnare, ​​Sophie Richardson. Read more ....

No comments:

Post a Comment