Tuesday 20 September 2011

Nyheter om Yttrandefrihet i Kina


msnbc.com, 2011-09-17
WIEN - I rädsla för sitt liv och övergiven av många kamrater under veckor av frihetsberövande, överväger oliktänkande kinesiska konstnären Ai Weiwei sin framtid som en människorättsaktivist, sade han i en intervju med österrikisk radio på lördagen.

"De kan få mig att försvinna. Jag har inget skydd, ingen advokat," sade han i en sällsynt media intervju som utfördes i samband med öppnandet av en utställning av hans verk i Österrike.

"Så jag måste vara försiktig med (mina handlingar) eftersom jag kan förlora mitt liv", tillade han från sin studio i Kina.

"Jag tror inte det finns någon form av lag (som) kan skydda mig."

Kinas ledande sociala kritiker har varit under noggrann uppsikt som en del av de strikta villkoren för att han frigavs i slutet av juni efter 81 dagar. Read more .....


Radio Free Asia, 2011-09-20
Hans familj menar att han misshandlades till döds.
En lokal kommunistpartichef i Kinas södra Hunan-provins avled timmar efter att ha tagits bort för förhör av åklagare, och hans kropp var täckt med skador, enligt hans son.

Familjen anser att Tan Kaihai, 60, partiet chef i Xinan i Qidong län, misshandlades till döds efter att ha blivit utfrågad om ett kommunalt bankkonto.

Den 15 september ca 6:00 "arbetade Tan på fältet, när någon kom och tog bort honom", sa sonen.
"Han sade att han var från åklagarämbetet i Qidong County."

Sonen sade att familjen fick veta att Tan hade dött tidigt på morgonen nästa dag.

"Nästa morgon väcktes min farbror av ett telefonsamtal som säger att min far var sjuk och på akuten på sjukhuset. Min farbror rusade dit, men en hög kader berättade för honom att min far hade dött. "

När hans farbror försökte titta på kroppen, som täcks av ett lakan, återhåller en tjänstemän med våld honom och sade att kroppen inte var Tans, enligt sonen. Read more ....


The Epoch Times, 2011-09-19
Den Kinesiske mänskliga rättigheter advokaten Jiang Tianyong, som greps i februari som en del av det kinesiska kommunistpartiets försök att kväva en hemmagjord "Jasmine revolutionen" i sin linda, bröt nyligen sin tystnad om vad som hände medan han var häktad.

Isolering, hjärntvätt, sömnbrist och tortyr var regelbundna delar av dessa två månader. Han greps av polisen framför sina familjemedlemmar, som sa att han var "under utredning".

Han släpptes den 29 april, men inte förrän i mitten av september vågar Jiang berätta sin historia. Det mest smärtsamma delen av var hjärntvätt sessioner, berättade han för Sound of Hope Radio (SOH) den tredje september.

"Jag var helt isolerade från omvärlden och hade ingen möjlighet att få annan information än den som tvingades på mig av polisen under hjärntvätt sessioner. I själva verket var jag under långsam psykisk död. Du vet, i det forna Kina fanns det en form av avrättning som heter långsam knivskärning eller långsam död [lingchi]. " Read more ....


The Epoch Times, 2011-09-17
Hong Kong- Hong Kong-baserade reportern Kiri Choy har lämnat in en stämningsansökan mot polisen för olaglig internering.

Den 8e september, meddelade Kiri Choy vid en presskonferens att hon stämmer Hongkong polischefen Wai Hung Andy Tsang för att arrestera henne medan hon gjorde en intervju den 1 juli och för att internera henne i mer än 10 timmar.

Hon åtföljdes av Albert Chun-yan Ho, ordförande för Hongkongs demokratiska parti. Mr Ho betonade att detta var den första rättegången av en reporter mot polisen för en olaglig arrestering, och att partiet skulle fullt ut stödja stämningen.

Mr Ho sade att det faktum att Hong Kong-polisen hade fortsatt att fängsla Ms Choy även efter att hon identifierat sig som reporter var en grov kränkning av kärnvärden i Hongkong. "Om vi inte har pressfrihet, så har vi förlorat mer än hälften av vår grundläggande yttrandefriheten." Read more ...

No comments:

Post a Comment